مشکلات زیاد بودن فاصله میان دندان ها

مشکلات زیاد بودن فاصله میان دندان ها

حتی اگر شما دندان های سفیدی داشته باشید اما فاصله میان آن ها متناسب نباشد، نمی توانید از لبخند زیبا و جذابی برخوردار باشید و قطعاً همیشه سعی می کنید کوتاه صحبت کرده تا دندان هایتان کمتر در دید قرار بگیرند. گیر کردن مواد غذایی در فاصله بین دندان باعث فاسد شدن و پوسیدگی دندان ها می شود و با بوی بد دهان و دندان مواجه می شوند. 

باکتری ها و خورده های غذا که در مدت زمان طولانی بین دندان های این افراد می ماند باعث بروز مشکلات لثه ای و زخم شدن لثه ها می شود. اما لازم است بدانید امروزه می توان با استفاده از انواع روش های بستن فاصله میان دندان از بروز و ادامه این بیماری ها جلوگیری کنید. 

فاصله زیاد بین دندان ها باعث می شود تا فک ها خود را بزرگ تر نشان دهند و لب های شما نیز جلوه ی بد فرمی داشته باشند.

ارتودنسی دندان های فاصله دار

ارتودنسی دندان های فاصله دار : یکی از روش هایی که به کمک آن می توان فاصله بین دندان ها را ازبین برد تکنیک ارتودنسی می باشد. فرم فک و دندان در زیبایی لبخند شما تاثیربالایی خواهد داشت. مشکلات متفاوتی که ممکن است زیبایی لبخند شما را کاهش دهد ، عبارتند از :

• دندان ها به اندازه کافی مرتب نباشد.

• رنگ دندان ها سفید نباشد.

• فاصله موجود بین دندان ها متناسب نباشد.

• فاصله ریزی بین دو دندان جلویی وجود داشته باشد.

ارتودنسی لینگوال

همان طور که می دانید ارتودنسی روش های درمانی مختلفی دارد که یکی از آن ها ارتودنسی لینگوال می باشد. که براکت و سیم و الاستیک وسایل مورد نیاز هستند که در دهان به کار برده می شوند و این دستگاه ها در سمت زبان پشت دندان ها گذاشته می شود.


براکت های لینگوال به دلیل این که در قسمت داخلی دهان قرار می گیرند به همین به خاطر موقعیت قرارگیریشان به آن ها ” براکت داخلی ” می گویند. اما دیگر براکت ها که در روش های دیگر ارتودنسی به کار گرفته می شوند در قسمت بیرونی دهان قرار می گیرند.


با توجه به این که روش لینگوال با موقعیت قرارگیری برعکس نسبت به دیگر روش های ارتودنسی انجام می شود . اما در نوع دستگاه مورد استفاده یا همان سخت افزار و چگونگی درمان آن  با دیگر دستگاه ها شباهت زیادی دارند.


مزایای ارتودنسی لینگوال:

• مزیت بسیار مهمی که دارد  غیر قابل دیدن آن می باشد به همین دلیل به آن ارتودنسی نامرئی نیز می گویند.

هنگامی که شخصی با  توجه و دقت به داخل دهان شما نگاه نماید ممکن است به صورت گذری متوجه دستگاه این نوع ارتودنسی شود. ( مخصوصا اگر لینگوال در داخل فک پایین و روی دندان های پایین استفاده کنید). وگرنه لینگوال به راحتی قابل مشاهده نمی باشد.

کسانی که در استفاده از دستگاه ارتودنسی خجالت می کشند و نمی توانند ارتودنسی ثابت را انجام دهند استفاده از روش لینگوال که نامرئی می باشد بهترین انتخاب است.

•در صورتی که دندان دچار چرخ شد یا فضای های خالی بین دندان بسته شد و برای رفع مشکلات پیچیده مثل تغییر ارتفاع دندان می توان ارتودنسی لینگوال انجام داد.

•در صورت عدم رعایت بهداشت و مراقبت های لازم بیمار از دندان هایش زمانی که دندان او دچار تغییر رنگ شود در پشت دندان ظاهر می شود و در ظاهر جلوی دندان چیزی قابل مشاهده نمی باشد.


معایب ارتودنسی لینگوال عبارتند ار:

•مهم ترین و اصلی ترین مشکل روش لینگوال استفاده از آن و جایگذاری آن در داخل دهان می باشد.

•به دلیل مشکلاتی که در نصب براکت های لینگوال وجود دارد به همین دلیل بیمار باید طول دوره جلسات طولانی تری را با دکتر خود نسبت به ارتودنسی ثابت داشته باشد.

با این وجود با بهبود و پیشرفتی که در طراحی این سیستم ارتودنسی به وجود آمده است مشکلات آن کمتر شده است.

کسانی که می خواهند ارتودنسی لینگوال  انجام دهند برای این که بدانند براکت های آن با شرایط آن ها سازگار می باشد بهتر می باشد با یک دکتر متخصص ارتودنسی جلسه مشاوره داشته باشند تا به این موضوع پی ببرند.

موارد اورژانسی ارتودنسی در سفر

ممکن است در هنگام سفر، تجهیزات ارتودنسی شما با مشکل مواجه شود. پس بهتر است وسایلی را با خود به همراه ببرید تا در صورت مواجه با موارد اورژانسی از آنها استفاده کنید. فهرست زیر به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز یک مورد اورژانسی بتوانید مشکل را موقتاً برطرف کنید:


 جدا شدن براکت یا لیگاتور باند: سعی کنید براکت یا باند را با موچین به جای خود برگردانید.

 شل شدن وسایل ارتودنسی: وسیله را با موم محکم کنید.

 شل شدن براکت یا باند: بگذارید همان‌جور بماند و سعی کنید که با موم تحریک را از بین ببرید.

 شل شدن سیم: سعی کنید سیم را با موچین به جای خود برگردانید. 

اگر موفق نشدید و در آن محل به متخصص ارتودنسی دسترسی نداشتید، انتهای سیم را، پس از اتصال به آخرین دندان، با ناخن‌گیر ببرید و به سر آن موم بزنید تا باعث تحریک نشود.

 فرو رفتن سیم: سعی کنید سیم را با Q-Tip به عقب فشار دهید، سپس به سر آن موم بزنید.

 دندان درد: دهان را با آب نمک گرم شستشو دهید یا ایبوپروفن مصرف کنید تا دردتان آرام شود.

اگر موم کافی نداشتید، می‌توانید از آدامس بدون قند، گاز پانسمان، پنبه یا حتی سیلیکون روی هدفون استفاده کنید.

 نخ کشیدن دندان‌ها و مسواک زدن را فراموش نکنید تا ذرات غذا بین دندان‌ها باقی نماند. کافی است، بین تفریحات خود فقط چند دقیقه را به رعایت بهداشت دهان و دندان اختصاص دهید.